Problemen bij verlenging bezoekersparkeerkaart

0
140

Mevrouw Overbeek uit Den Haag bezoekt haar bejaarde moeder die in Amsterdam woont regelmatig. Ze gebruikt voor haar auto een gehandicaptenparkeerkaart voor bezoekers. In november 2017 ontvangt haar moeder bericht dat de kaart moet worden
verlengd. Mevrouw Overbeek gaat naar een Stadsloket in ­Amsterdam om het net als voorgaande jaren te regelen.

Ze neemt de kopieën van alle benodigde stukken en het aanvraagformulier mee. Wanneer zij zich meldt bij de balie, staat de dienstdoende ambtenaar haar nogal onvriendelijk te woord. Hij houdt vol dat hij haar niet kan helpen als zij de originele Europese gehandicaptenkaart niet bij zich heeft. Dit verbaast mevrouw Overbeek zeer. In voorgaande jaren deed ze het precies op dezelfde manier en was het nooit een probleem.

Daar komt nog bij dat er op de site van de gemeente staat dat kopieën moeten worden afgegeven. De medewerker wil er niets van horen en beëindigt de discussie. Wanneer mevrouw teleurgesteld wil vertrekken, spreekt een andere ambtenaar haar aan. Die adviseert haar naar een ander stadsloket te gaan en het nogmaals te proberen. Wat verbaasd, maar dankbaar voor dit advies, gaat mevrouw naar een ander Stadsloket. Daar regelt ze probleemloos de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart voor bezoekers.

Toch zit de manier waarop ze bij het eerste Stadsloket is behandeld haar dwars. Ze dient hierover een klacht in. Maar het antwoord laat lang op zich wachten. En als het komt, staat er weinig inhoudelijks in. De gemeente zegt de gang van zaken te betreuren maar gaat niet in op het feit dat de ambtenaar kennelijk over onjuiste informatie beschikte. Ik vraag de afdeling Dienstverlening en Informatie wat er met die klacht is gebeurd. De gemeente erkent dat het antwoord te mager is en wil dit graag rechtzetten door met mevrouw Overbeek in gesprek te gaan. Een teamleider van het stadsloket neemt contact op en er volgt een goed gesprek over de gang van zaken. Daarbij wordt ook afgesproken dat er een coachingsgesprek plaatsvindt met dienstdoende ambtenaar zodat hij klanten voortaan beter kan helpen. Mevrouw Overbeek is net als ik erg tevreden met deze uitkomst.

Arre Zuurmond, Ombudsman Metropool Amsterdam.
Bel 020-625 9999 of neem ­contact op via www.ombudsmanmetropool.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here