In dit jubileumnummer zetten we de vaste fotograaf van Klerenzooi in het herfstzonnetje. Wie fotografeert nou al die knappe, kleurrijke Klerenzooi-modellen? George Maas, bekend van tv. Deze boomlange, kunstzinnige no-nonsense ­fotograaf vereeuwigde honderden stelletjes in identieke regenkleding. Herfst in Amsterdam. Twee voor de prijs van één.

Empty your pocket

Zelf is George ook niet vies van een praktisch kledingstuk. Vóór zijn vijftigste droeg hij graag afritsbroeken. “Handig, daar kon ik alles in kwijt.” Hij kijkt even naar zijn Klerenzooi!-outfit. “Deze broek heeft weinig zakken. Dat kan toch lastig zijn. Voor mijn project Empty Your Pocket fotografeerde ik bekende Nederlanders die hun broekzakken leegden. Regilio Tuur had chronische rugpijn omdat hij altijd een dikke portemonnee in zijn kontzak had; dat had zijn bilspier afgeknepen. Ergonomisch gezien is de afritsbroek een betere keuze.” De geel-beige broek van George kostte vijf euro bij Mevius. De fotograaf ontdekte na aankoop dat het een damesbroek is. “Dat ziet toch niemand,” wuift hij de vrouwelijkheid van het object weg, “of mensen moeten naar mijn gulp gaan staren. Dat vind ik ook zo dubieus.” Na zijn vijftigste verjaardag veranderde de kledingstijl van George drastisch. “Ik ging colberts dragen. Voor die tijd vond ik dat iets voor ouwe lullen. Toen ik de vijftig gepasseerd was, vond ik het een kledingstuk voor een heer, zoals ik.” Het luistert nauw met de maten van een colbert, George let altijd op schouderbreedte en mouwlengte. Dat heeft hij niet van een vreemde. “Mijn moeder was modeontwerper. Ze had een boetiek op de Brouwersgracht. Die schat zat altijd achter de naaimachine.” Spectaculair was haar jurk van nylonkousen. “Ik vind stoffen interessant. Als ik een leuk stofje zie, voel ik er eerst aan. Kleding zit tenslotte op je huid, je moet er geen jeuk van krijgen.”

Vrouwenbroek

George werkt vaak achter de computer. “Als afleiding bezoek ik kringloopwinkel Mevius. Op een gegeven moment hadden ze rekken vol nieuwe kleding uit Duitsland. Ik vond er onder andere dit Beierse overhemd. Het is net even anders dan wat je doorgaans ziet. De knopen bovenaan maken het een beetje boers. En er zit een Edelweiss-borduursel op.” George houdt van het boerenleven. Zijn grootvader was boer in Zeeland. In de jaren ’50 verruilde zijn vader de Zeeuwse klei voor Amsterdam. Een keuze waar George nog altijd gelukkig mee is. Zijn artistieke aanleg komt goed uit de Amsterdamse verf. “Ik hou ervan om alles net even anders te fotograferen, te dereguleren.” Ook voor Klerenzooi! legt hij een kwinkslag in zijn foto’s. “Ik peil het model voor ik fotografeer. Als iemand ervoor openstaat, doen we iets geks. Ik denk er nog vaak aan dat een model zijn overhemd als broek gebruikte en vice versa. Het zag er krankzinnig uit, fantastisch. En laatst die man die in flamingo-onderbroek op de foto ging. Ik zou dat dus nooit doen. Ik bedoel, ik draag al een vrouwenbroek.”

  • Overhemd €5,00
  • Broek €5,00
  • Colbert €5,00
  • Schoenen €15,00

Alles afkomstig van Mevius, Havenstraat 1

11 november opent George zijn foto-expositie ­‘Ameublemens’ (verlaten bankstel wordt kledingstuk) in de Engelbewaarder, ­Kloveniersburgwal 59-hs

Tekst José Verwaal | Beeld Sandra Hoogeboom
advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here