30 Jaar MUG

0
144

In oktober 1988 verscheen het eerste Maandblad voor Uitkeringsgerechtigden, editie Amsterdam. Er was al een Haagse MUG geweest (1984-1987) en er was nog een Rotterdamse. Dertig jaar later heb ik als directeur/hoofdredacteur de eer Amsterdam een extra dik jubileumnummer aan te bieden, vanwege 30 jaar MUG in de hoofdstad. En dat doe ik met enige trots, omdat onze Amsterdamse MUG nog steeds bestaat, enorm goed wordt gelezen én gewaardeerd.

Hoezo trots? Is het niet schandalig dat er in het rijke Nederland nog zoveel armoede is, dat er kinderen met honger naar school gaan, veel mensen met ziekmakende schulden zijn, groepen met hardnekkige achterstand, werkzoekenden die worden gediscrimineerd? MUG Magazine zou niet moeten bestaan!

Daar denk ik anders over. Ook in het ondenkbare geval dat geen armoede zou bestaan, is het belangrijk dat er een blad als MUG is. Voor alle Amsterdammers die zich bij hun stad betrokken voelen, die iets voor hun stad en elkaar over hebben en jazeker… vooral ook voor die vele tienduizenden die het tijdelijk of langdurig niet in hun uppie redden, die wel wat hulp kunnen gebruiken en steeds vaker verdwaald raken in een digitale terugtredende overheid.

Er is nog een reden waarom MUG Magazine meer dan ooit bestaansrecht heeft. Ik noem dat de informatiekloof, een term die ik niet zelf heb bedacht. Steeds meer mensen trekken zich in hun eigen informatie-bubble terug: Netflix, HBO, Facebook, Instagram, Twitter.

Lang geleden had je dat ook: katholieken lazen hun katholieke krant, protestanten hun protestantse, liberalen hun liberale en socialisten hun socialistische dagblad. Maar toen kwam radio en televisie, en gratis nieuwsbladen. Mensen werden ook nog weleens verrast, als ze bijvoorbeeld met rode oortjes naar de VPRO keken. Wie doet dat nog, naar iets kijken wat domweg op tv is of iets lezen wat je toevallig onder ogen krijgt? Vooral dat lezen is niet meer zo vanzelfsprekend.

Een abonnement is duur en dan moet de krant ook nog concurreren met al die informatie en entertainment. Kranten verdwijnen dus, worden samengevoegd, moeten het met minder journalisten doen. Ook lokale nieuwsbladen leggen het af tegen internet en de winstdoelen van uitgevers. Wat rest, zijn nog wat advertentieblaadjes… en MUG Magazine.

De oprichters van MUG wilden nadrukkelijk een gratis nieuwsblad voor mensen die ook toen al, vooral wegens geldgebrek, geen krant meer lazen. Die doelstelling is actueler dan ooit. Wie niet goed geïnformeerd is, raakt in alle opzichten achter. Die weet niet wat er te koop is, maakt verkeerde keuzes en vereenzaamt, al dan niet in een in zichzelf gekeerde subgroep van mensen die aan de samenleving geen boodschap hebben en aan wie de samenleving geen boodschap heeft.

Ook onze ‘lieve stad’ dreigt meer en meer een stad van groepen te worden, die langs elkaar heen leven… een gesegmenteerde stad. Burgemeester Halsema maakt daar een paar rake opmerkingen over op de volgende pagina. Ik deel haar zorgen. En ik denk dat onafhankelijke, kritische én vaak opbouwende journalistiek, zoals MUG die al dertig jaar levert, een medicijn tegen segregatie en onverschilligheid kan zijn.

Ten slotte, sommigen vinden MUG niet meer zo kritisch. Wij hebben ter voorbereiding op dit extra dikke jubileumnummer oude MUG’s doorgebladerd. Ons valt op dat MUG Magazine meer dan ooit een blad ‘van, voor en door’ gewone Amsterdammers is. Wij krijgen daar ook vaak complimenten voor, van lezers en professionals – complimenten die ik graag doorgeef aan ons geweldige team van freelance journalisten, fotografen, tekenaars, puzzelmakers, vormgevers, distributeurs. Dank ook aan de gemeente Amsterdam, partners en adverteerders.

Kan het beter? Altijd, maar ook al willen we MUG gratis blijven aanbieden, journalistiek kost toch echt geld. Daar zit – helaas al vele jaren – onze allergrootste uitdaging.

Daarom presenteren wij niet alleen trots ons jubileum-nummer maar niet minder trots ook een geheel vernieuwde website, met dank aan Karl en Charlotte Baz én de gemeente Amsterdam. Op deze nieuwe website, nu te vinden onder www.mugmagazine.nl vindt u straks meer nieuws dan ooit op mugweb.nl. En u kunt ons helpen nog beter én actueler te worden, door een abonnement op de posteditie te nemen of te doneren. Elk bedrag, hoe klein ook, is welkom: NL75INGB0005855336 t.n.v. Stichting BBU o.v.v. ‘donatie’

Joop Lahaise, hoofdredacteur MUG Magazine

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here